Filtry Wyczyść filtry


Cena



Producent

Status

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6800000
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Akcesorium
ZAP TECHNIX
Akcesorium
(0)
Akcesorium
ZAP TECHNIX
Akcesorium
(0)
Akcesorium pasuje do HONDA; KAWASAKI; YAMAHA
ZAP TECHNIX
Akcesorium pasuje do HONDA; KAWASAKI; YAMAHA
(0)

W nowoczesnych motocyklach szosowych i skuterach układ elektryczny jest bardziej rozbudowany, niż mogłoby się wydawać: układ rozruchowy, zapłonowy, oświetlenie, systemy dbające o bezpieczeństwo kierującego, komputer sterujący pracą silnika, cyfrowe wyświetlacze – to tylko wierzchołek góry lodowej rzeczy, które potrzebują napięcia elektrycznego do prawidłowego funkcjonowania.

Dlatego warto dbać nie tylko o zdrowie silnika, ale również interesować się stanem styków, połączeń, złączek, okablowania i oczywiście akumulatora, bez którego nawet najsprawniejszy układ elektryczny nie będzie działał prawidłowo.

Akumulator do motocykla – jak wybrać?

W pierwszej kolejności ważny jest wybór akumulatora. Najlepiej zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu i kupić akumulator zgodny ze specyfikacją producenta. Wyróżniamy akumulatory kwasowo-ołowiowe z płytkami ołowiu i dwutlenku ołowiu umieszczonymi w roztworze kwasu siarkowego. To typ stosowany w starszych jednośladach. Wyparły go tzw. akumulatory bezobsługowe, które nie wymagają uzupełniania wody destylowanej. Dalej mamy bardziej zaawansowane akumulatory żelowe i AGM, gdzie elektrolit znajduje się w krzemionce lub matach z włókna szklanego. Takie baterie można umieścić poziomo lub do góry dnem.

Najnowszym krzykiem mody są akumulatory litowo-jonowe, które są bardzo lekkie, ale jednocześnie mniej odporne na skrajne temperatury, dlatego znajdują zastosowanie głównie w sporcie.

Układ elektryczny motocykla – częste awarie

Z racji tego, że układ elektryczny jest dość rozległy, to nie sposób wymienić wszystkich jego usterek. Często spotykane awarie to uszkodzony czujnik światła hamowania, który można łatwo wymienić samemu i zajmuje to kilka minut. Jeżeli występuje problem z uruchomieniem motocykla, to należy zwrócić się w kierunku rozrusznika, modułu zapłonowego lub czujnika temperatury.

Często wymienianym elementem są również przerywacze i dotyczy to przerabiania kierunkowskazów z halogenowych na LED, żeby uzyskać odpowiednią częstotliwość "migania". Uszkodzeniu może również ulec alternator, co można rozpoznać po zbyt niskim napięciu podawanym do akumulatora. Podobne objawy daje też uszkodzony regulator napięcia. We współczesnych motocyklach diagnoza usterek jest prosta, ponieważ wystarczy podłączyć jednoślad w serwisie do komputera diagnostycznego.